Åpent leserbrev til Vålerenga Fotball

Frank Oddbjørn Sandbye-Ruud har skrevet dette brevet til markedsavdelingen i Vålerenga Fotball. Leserinnlegg er ikke akkurat det vi drukner i, så vi publiserer det i sin helhet. Åpent brev til markedsavdelingen i Vålerenga Fotball. At 2012 sesongen ikke har blitt slik alle ønsket, det er ingen uenige om. Trener og laget har gjort formuftige grep, … Fortsett å lese «Åpent leserbrev til Vålerenga Fotball»

Frank Oddbjørn Sandbye-Ruud har skrevet dette brevet til markedsavdelingen i Vålerenga Fotball. Leserinnlegg er ikke akkurat det vi drukner i, så vi publiserer det i sin helhet.

Åpent brev til markedsavdelingen i Vålerenga Fotball.

At 2012 sesongen ikke har blitt slik alle ønsket, det er ingen uenige om. Trener og laget har gjort formuftige grep, det har vi sett i de siste kampene.

Det vi fleste av oss supportere nå lurer på er hva dere som har ansvaret for å fremme merkevaren Vålerenga Fotball nå holder på med. Jeg trodde at Rimi bowl var et engangstilfelle, og at man fikk med seg hva dette gjorde med supportere fra alle grupperinger. Det var ingen positive reaksjoner fra noen av grupperingene.

På reklamen for Rimi Bowl, ble hverken laget eller kampen nevnt med ett ord!

Vi elsker å kalle oss bohemer, og skulle ønske at samtlige spillere var dyrket opp på Sotahjørnet, og at Vålerenga ikke er et kjøpelag. I dagens situasjon så både skjønner og aksepterer de fleste av oss at Vålerenga også må ha komersielle interesser. Budsjetter skal oppfylles, og vi og selskapet stiller krav til sportslige resultater. Og kravene er ikke små, vi skal være en av de beste i Norge.

At sponsorer er en stor del av varemerket, gjennom reklame både på stadion og drakter, det skjønner vi også. Det vi ikke skjønner er hvordan det igjen kan være Rimi logoen som møter en når man logger seg inn på vif-fotball.no. Jeg ser at det nå er skiftet ut med et bilde av Klanen. Så kommer nummer to. Kom på kamp og vinn Justin Bieber billetter! Man må mene hva man vil om JB, men når reklamen for kampen står 2/3 ned på selve siden, da stiller jeg meg igjen spørsmålet om hva man tenker på og med?

Vålerenga er i seg selv et varemerke i norsk fotball, Klanen også. Sammen skal man klare å få klubben tilbake til gammel storhet. Dette gjøres ikke ved å gi bort norges vakreste logo til en sponsor! Dette gjøres ikke ved at vi ufrivillig blir en del av tafatte markedsføringssunt! Det gjøres ved at man fronter laget, Klanen og ikke  minst de gode verdiene vi står for.

Og hva skjer nå? Kampen mot Brann var en søndagskamp, bursdagen til Vålerenga. Den ble flyttet til en  mandag. Hvorfor utnytter man ikke muligheten til å bruke 99 års dagen? Både som kampdag, og en markering av Vålerengas bursdag. Og selv om kampen er på mandag, hvorfor ikke allikevel bruke søndagen til å både samle laget, Klanen og andre tilhengere på en liten bursdagsfest. Og da kan Rimi få gi oss både pølser og brus…

Finnes det lette løsninger på publikumssvikt? Nei, overhodet ikke. Både tv sendinger og resultater de to siste årene har krevd sitt, sammen med at fotball kanskje har mistet noe av glansen for mange.

Og jeg er for ALLE ting som kan trekke mer mennesker til kampene. Enten det er pauseunderholdning eller konkurranser. Men merkevaren Vålerenga skal og må komme først. Og jeg snakker ikke om stunts som med billige billetter til Norway Cup deltakere , det er kjempebra. Jo flere yngre som er på kampene, jo bedre er rekrutteringen. Og det trenger både vi gretne gamle gubbene, og de unge gærne. Ingen av miljøene vil overleve uten oss alle.

Og pauseunderholdning… Ingen av oss som var der og så Warlocs synge «Hater Bergen By» glemmer den stemningen.

Få fokus tilbake på varkemerket, og still klare krav når sponsorer skal få bruke oss.

Jeg gleder meg til en høstsesong som kan bli en av de store. ÆRE VÆRE!!

9 kommentarer til «Åpent leserbrev til Vålerenga Fotball»

Legg igjen en kommentar