Dagboka onsdag 13. desember 2017

Sesongstarten til hockeygutta ble spilt for fulle tribuner i Gjøvik ishall. Dette har Vålerenga hockey bestemt seg for å gjenta 13. januar når vi igjen møter Storhamar. En av grunnene til det store Vålerenga-oppmøtet var Klanen Railways I dag er det Lucia-dagen og da går man i tog. 13. januar kunne det også gått tog, men det … Fortsett å lese «Dagboka onsdag 13. desember 2017»

Sesongstarten til hockeygutta ble spilt for fulle tribuner i Gjøvik ishall. Dette har Vålerenga hockey bestemt seg for å gjenta 13. januar når vi igjen møter Storhamar. En av grunnene til det store Vålerenga-oppmøtet var Klanen Railways

I dag er det Lucia-dagen og da går man i tog. 13. januar kunne det også gått tog, men det gjør det ikke. Til Gjøvik settes det nemlig opp buss. 

Dagboka spurte Klanens talsmann, Lasse Lukacs, om hvorfor det er besluttet å ikke sette opp tog til denne kampen.

«Valget med å ikke gjennomføre en ny togtur ble tatt fordi selv om forrige turen var veldig bra og det kunne blitt veldig bra denne gangen også, så var vi bekymret for å utvanne en kul happening, samt at vi ønsker å støtte opp om bussene som drar til alle kampene.» sier Lukacs til VPN.

Talsmannen legger til: «Klanen Railways er ikke død, det vil komme togturer igjen, men vi- Klanen og Vålerenga Hockey- ønsker nå å sammen blåse liv i bussgjengene for å få flere folk på kampene, ikke bare i Gjøvik, men for å få fylt opp Furuset Forum hver gang, samt turer til bortekamper under parolen ‘Hockey til folket'».

VPN kan i dag avsløre at Klanen kunne fått togturen helt uten kostnad.

Dagboka vet at klansstyret ble informert søndag kveld om at regningen ville bli dekket uansett. I tillegg ville et eventuelt overskudd av togturen gått til et veldedig Vålerenga-formål.

Vålerenga Hockey skal, i følge Lukacs, være informert om bussturen, men om de er informert om en sponsa togtur vet vi ikke.

Klansstyret har ikke ønsket å ta prosessen videre, og som talsmannen sier i en kommentar til oss:

«Siden prosessen allerede var i gang med klubben for å få til dette prosjektet med bussene, ble styrets avgjørelse ved siste styremøte beholdt. Det er ikke det økonomiske aspektet med togtur som satte en stopper for det, men at vi var bekymret for å utvanne en kul happening, samt å støtte opp om bussene i håp om langsiktig vinst i form av flere folk på hockeykampene»

Dagboka mener to ting om dette. For det første så er dette feil kamp å kun kjøre busser. Det er langt til Gjøvik og togtur er et lavterskeltilbud for alle som ikke vil på bajastur med bussene. Tog er bra for alle som ikke har lyst til å dra på busstur. Dette er også tilbakemeldingene fra forrige gang dette ble kjørt.

For det andre så er hjemmekamp i Gjøvik fjellhall en såpass spesiell anledning at det ville passet seg med togtur. Det er ikke med på å utvanne produktet når du kjører togtur til spesielle kamper. Å argumentere for det motsatte faller rett og slett på sin egen urimelighet.

Vi stiller oss undrende til at det ikke er vurdert å gjennomføre denne turen selv etter at de har fått lovnader om at alle utgifter blir dekket. Klanen er til for alle medlemmer, ikke bare de som ønsker å ta buss. Når Klanen i tillegg sier de har snakket med klubben om dette lurer vi på hva som faktisk har blitt sagt. Vil ikke klubben ha tilskuere fra Oslo? Har klan og klubb snakket med hverandre eller forbi hverandre? Ikke veit vi.

For klubben bør dette handle om å få flest mulig supportere fra Oslo på kamp. Klanen Railways er med på å bidra til dette. Mye takket være jungeltelegrafen. Dette er noe som det er blitt snakka mye om fordi folk syns det var en innmari fin greie sist. Folk har lyst til å gjøre dette igjen….og de har lyst til å ta med seg kompiser og familie. Det er en samla Vålerenga opplevelse som tilbys. At markedsavdelinga i klubben ikke har tenkt på dette her finner vi, mildt sagt underlig. Det er såpass underlig at vi lurer på om de egentlig er klar over at tilbud om sponsa togtur har ligget på bordet.

For Klanen bør dette handle om å skape engasjement, deltakelse og mobilisering. Det bør handle om å gjøre Gjøvik Fjellhall til hjemmebane og å skape den blå veggen. Dette kan Klanen Railways bidra til, all den tid den tid den appellerer til flere og andre supportere enn det de tradisjonsrike bussene muligens gjør. Jobben som må gjøres er i etterkant; nemlig å få disse supporterne til å bli fast inventar på kampene som spilles om det så er i Furuset Forum eller om det er på borte-is. Vi er de første til å gå i tog for å styrke bussene, men vi mener helt seriøst at dette ikke er den riktige kampen å gjøre et poeng av dette på. Det må ikke være buss for tog, valget trenger ikke være buss eller tog. Det kan faktisk være begge deler.

For å være helt ærlig så synes Dagboka at Klanstyrets avgjørelse om å ikke benytte seg av Klanens Railways til denne kampen er rævva! Dagboka finner også begrunnelsen og argumentasjonen for denne beslutningen ytterst svak. Det er faktisk sånn at Dagboka tenker at denne avgjørelsen rett og slett kan virke mot sin hensikt.

Dragons kommer til å mobilisere vanvittig til denne matchen. Helt seriøst tenker Dagboka at vi fort kan bli både outnumbered og utsynget på denne kampen. Sånt er ikke gøy, spesielt ikke når klubb og klan inviterer til fest og det er vi som lissom skal ha hjemmebana.

Skal man få folk til å komme på kamp etter kamp, må folk ha lyst til det. Trofaste slitere på tribuna skapes ikke ved tvang. De kan ei heller vedtas på et styremøte i Klanen, eller bestemmes i markedsavdelinga i klubben. Det klubb og klan derimot kan gjøre er å åpne døra og legge til rette for deltakelse. Når man får et tilbud om transport av tilskuere, som ikke vil koste klan og klubb ei krone, og som i tillegg er et lavterskeltilbud for tilskuerne, virker det direkte bakstreversk å takke blankt nei.

I forlengelsen av dette er det fristende til å stille seg spørsmål om interessen for hockey i klanstyret. Ville dette vært en diskusjon om det hadde vært fotballaget som skulle ut på tur?

Vår oppfordring til klubb og klan er å ta en ekstra runde på dette. Det er faktisk mulig å dra en omvendt NSB og kjøre buss og tog. Spesielt når det er noen som står klare for å ta regninga

 

Legg igjen en kommentar