dagboka

Sommerdagboka 7. juli 2017

Sommerhilsen fra London og tilskuerarbeidet i Get-ligaen. Det er dagens bok

Fra Oslo øst til Hammerfest – i London, Wien og Budapest.
På alle verdens kontinent – er Vålerengas rykte kjent
VPN-redaksjonen er innmari glad i å få post. For et par dager siden dumpa det ned en e-post fra en Vålerenga supporter som vi har veldig lyst til å dele videre med dere. Hun skriver :
«Jeg bor i London og fant Engas logo på en reklame på undergrunnen (selv om det er en reklame for MUTV, blei jeg veldig stolt!) og følte jeg måtte dele denne gleden med dere. Se bilde, og se vår vakre logo i godt selskap med de store klubbene

IMG_1129
Fra Oslo øst til Hammerfest – i London, Wien og Budapest. På alle verdens kontinent – er Vålerengas rykte kjent», med rette!

Hockey
Ishockey er den nest mest populære idretten i Norge, etter fotball. Det er en publikumsidrett hvor ligaens tilskuertall øker fra sesong til sesong. Sigurd Njøs Kurdøl har skrevet en masteroppgave ved Norges Idrettshøyskole hvor han ser nærmere på hvordan klubber i Get-ligaen jobber med å tiltrekke seg tilskuere og hvilke institusjonelle faktorer som påvirker klubbenes arbeid. Oppgaven heter «Tilskuerøkning i Get-ligaen: en kvalitativ studie av ulike Get-liga klubbers arbeid med å tiltrekke seg publikum.»

I tillegg til den overorda problemstillingen har han formulert fire forskningsspørsmål som han forsøker å besvare i oppgaven. Disse spørsmålene er: Hvilke strategier har klubbene for å tiltrekke seg tilskuere? Hvilke konkrete tiltak foretar klubbene for å tiltrekke seg tilskuere? Hvordan påvirke organisasjonsstrukturen klubbenes strategier knyttet til publikum, og hva påvirker klubbenes organisasjonsstruktur? Hvordan etterligner klubbene hverandre?

Resultatene i studien er interessante. Blant annet viser den ganske tydelig at klubbene prioriterer publikumsarbeidet ganske ulikt. Mens en av klubbene har en passiv tilnærming (vi gjetter kvalifisert på at dette er Vålerenga all den tid det fremkommer at denne klubben venter på et arenebytte), er det et par klubber som har en veldig aktiv tilnærming med egne ansatte som jobber med publikumsarbeid og så er det resten da…de klubbene som satser på at sportslige resultater vil føre folk til hallen.

For egen del noterer vi oss at selv om et arenabytte kan begrense forutsetningene for å jobbe med å trekke flere og nye tilskuere så betyr ikke dette nødvendigvis at tilskuerarbeidet blir nedprioritert. Tilskuerarbeid kan være så mangt.

Nå har vi bare fått skummet oss igjennom masteroppgaven og vår foreløpige konklusjon er at det er interessant lesning, og vi anbefaler alle som har en liten interesse for klubb- og tilskuerarbeid burde bla seg igjennom denne oppgaven. Vi kommer definitivt til å følge opp denne, gitt.

Facebook-kommentarer:

Ingen tilbakemeldinger