Dagboka fredag 24. juli 2009

Nok ei sommerdagbok, men i dag har litt å melde! Medietekke Det skrives side opp og side ned om norsk toppfotball. Norske medier kappes om å skrive mest om norsk fotball. Det er fokus på kvantitet – det er som regel det – og ikke på kvalitet, som det burde være. I går kunne Dagens … Fortsett å lese «Dagboka fredag 24. juli 2009»

Nok ei sommerdagbok, men i dag har litt å melde!

Medietekke
Det skrives side opp og side ned om norsk toppfotball. Norske medier kappes om å skrive mest om norsk fotball. Det er fokus på kvantitet – det er som regel det – og ikke på kvalitet, som det burde være.
I går kunne Dagens Næringsliv (som kun publiserer det interessante stoffet på papir, og tar seg godt betalt for det) fortelle at Vidar Riseth måtte få seg hemmelig nummer. Grunnen var rett og slett at han ble nedringt av journalister til alle døgnets tider.

Vi kommer tilbake til denne delen av saken litt senere, men først litt fakta. Det er Sponsor Insight og Retriever (et medieovervåkingsbyrå) som har gjennomgått tallene for mediedekningen av norsk fotball.

Og det er jo selvfølgelig Rosenborg som topper statistikken med 24.451 artikler i perioden 1. januar til 31. mai i år. Hakk i hæl følger Viking med 24.210 artikler og Vålerenga med 24.200.

Videre så har man sett på prosentandelen negative artikler. Her kommer selvfølgelig også Rosenborg best ut med kun 2,1% negative oppslag, mens Vålerenga ligger på 3,7% i denne «konkurransen».

I den samme featuresaken har DN også sett på hva verdien av alle disse oppslagene er, og det for klubben som virkelig kan sies å ha mange tilskuere med årsabonnement på nettopp Dagens Næringsliv.

Vel, omregnet i PR-kroner, klarer man å få verdien av de 20.747 artiklene som er skrevet om Lyn til å tilsvare 302 millioner annonsekroner hvis klubben skulle ha kjøpt annonseplass tilsvarende disse artiklene.

Med andre ord så er verdien for Vålerenga 352 millioner (hver sak er verdt i underkant av 15.000 kroner).

Hallo.

Dette er vel bortimot noe av det største sprøytet vi har lest på lenge. For det første har denne typen «telling» av saker svært lite med virkeligheten å gjøre. En studie VPN har gjort viser at de store avisnettverkene publiserer den samme saken i alle sine aviser. Det vil f.eks si at en sak sendt ut av A-pressens nyhetsbyrå (ANB) dukker opp i rundt 60 av A-pressens lokalaviser.

Så dersom det skrives én sak om Rosenborg telles denne som 60 artikler etter at alle avisene i dette nettverket har publisert den. Det samme skjer med avisene i Media Norge og i Edda Media.

Vi mener at man i det minste bør sette seg ned og telle riktig før man begynner å regne ut verdien av denne typen medieoppslag.

Og når det gjelder Riseth: Du juger! Hvem faen gidder ringe deg?

Du kødder ikke ustraffa…
…med Vålerenga.

Bare vent og se i Drammen.

Legg igjen en kommentar