Dagboka onsdag 27. mai 2009

I går glemte vi å rette tittelen på dagboka, så mange var vel de som trodde at gårsdagens dagbok var mandagens og ikke tirsdagens. Vel, her er dagboka for onsdag. Vi skal vinne finalen – igjen I morra er det cupkamp mot Follo Fotball på Ski. Eller er det i Ski? Man har diskutert dette … Fortsett å lese «Dagboka onsdag 27. mai 2009»

I går glemte vi å rette tittelen på dagboka, så mange var vel de som trodde at gårsdagens dagbok var mandagens og ikke tirsdagens. Vel, her er dagboka for onsdag.

Vi skal vinne finalen – igjen
I morra er det cupkamp mot Follo Fotball på Ski. Eller er det i Ski? Man har diskutert dette i mange år. Om man sier på Ski eller i Ski. Vi spiller jo kampene våre på Ullevaal i Oslo. Vallhall ligger på Valle i Oslo på Østkanten.
Men altså på/i Ski. Vel, samma kan det være. Kampen kommer nok til å trekke en del folk fra fjern og nær. Og med nær mener vi f.eks. fra Kråkstad utafor Ski. Her vokste Martin opp, og her tok han sine første spark på ballen mens foreldra hans var opptatte med å drive møbelbutikken Skeidar.

Follo Fotball er en sammenslåing, eller rettere sagt en slags elitesatsning for fotballklubbene i Folloregionen. Målet var å etablere et topplag. Resultatet er et liv i andredivisjon, kakebaserer og under 100 tilskuere på kamp.

Selv om jeg er tilbakeflytta til sørlige Follo har jeg dessverre ingen planer om å ta en «Jagland». Jeg forventer at Vålerenga lager hakkemat av Follo og sender dem hodestups ut av cupen for denne gang – tilbake til «Skyggenes dal» også kalt andredivisjon.

Vålerenga på sporet
Vi har et mål om bli unike i Europa og best i Norden innen 2013. Foreløpig sliter vi med å bli best her oppe på berget, men på sikt skal vi altså bli en fargeklatt i Europa og samtidig stå øverst på pallen i Europa.
På tirsdag holdt Vålerenga sponsortreff på Tusenfryd. Der snakket man om mye, men mest om Vålerenga. Aftenposten var tilstede og fikk lirket en del kommentarer ut av Breen og Johansen. Fokus for gutta er at i Vålerenga tas valgene av ledelsen, det er ingen spillere som står over de andre – og alle jobber mot målet med stor M.

På spørsmål fra Aftenposten om Martin Andresen er Breens og Johansens lille «prestisjeprosjekt er svaret følgende:

–Det er ikke det. Vårt eneste prestisjeprosjekt er 2013 (målsetningen til VIF er «ledende i Norden, unike i Europa» innen 2013). Vi har gått høyt ut, og tåler selvsagt kritikk. Men jeg synes proporsjonene kan diskuteres. Vålerenga fyller 100 år i 2013. Vi har vunnet åtte mesterskap i serie og cup, ett av dem kom i fjor. Hvis journalister mener at hele problemet skyldes én mann, så kan det være lurt å titte litt på klubbens historie, understreker Raymond Johansen, som virker å være langt mer bekymret for skuffende tilskuertall (8300 søndag) enn problemer knyttet til den sportslige ledelsen.

Ja, sier vi, og lurer på hva markedsavdelingen egentlig driver med. Det samme som før? Man har et produkt som skal selges og nærmere en halv million potensielle kjøpere. Hvordan er det da mulig å få 8300 av dem til å komme seg på kamp? Er produktet for dårlig? Selges det til feil tid? Bruker man feil kanaler for å komnmunisere med publikum?

Hvert år sitter vi der med de samme dumme spørsmålene – og vet at det dukker opp en skokk med tilskuere hvis vi begynner å menge oss i toppen. Så da er det vel ganske klart at trøkket må settes inn nå som de sportslige resultatene begynner å komme.

Slår vi Viking i Stavanger begynner det å likne på noe. Da har vi 19 poeng på 12 kamper – et snitt på 1,58 – noe som er langt over det vi hadde i snitt i hele fjor. Fortsetter vinnerrekka er vi oppe i 21 på 13, 24 på 14, 27 på 15, 30 på 16, 33 på 17 og 36 på 18. Da bør vi ligge an til å lede serien. Og da er vi litt over halvspilt… Og resten av sesongen går for fulle tribuner. Markedsføring er lett når man har flyten.

Artikkelen i leser du her – det er faktisk verdt de tre minuttene det tar. Bra jobba av Breen og Johansen sier vi!.

Vis meg hvem du er og jeg skal deg noen sannhetens ord…
Det er ikke bare-bare å mjælke sin egen kake, suge fra egen deig eller mele sin egen ku. Denne uka presenterer VPNs avdeling for gravende analyser, innlysende innsigelser og generelle generaliseringer en slags totaloversikt over Vålerengas supportermiljø.

Vi begynner i den ene enden og beveger oss sakte men sikkert over til den andre. I går så vi på Identitetssupporteren og Fotballpappaen. I dag ser vi på disse to:

Ultras
Nok en hardcore type supporter, men han her har i alle fall med seg litt ballast i form av en ideologi om at fotballen tilhører supporterne og ikke rike onkler og medieeiere. Har et sterkt fokus på fotball som identitet, kultur og sosialt fenomen.
Mener at markedskreftene er i ferd med å ødelegge fotballens vesen. Kjemper for retten til å lage stemning uten at regler og retningslinjer skal legge føringer på dette.

Liker bluss, skjerfhav, evighetssanger, flagg i konstant bevegelse og er ikke alltid like opptatt av resultatene på banen som resultatene på tribuna. Liker pønk og Oi! og ikke minst Tifo!

  • Kjønn: Mann
  • Alder: Fra 15 til 45
  • Tribune: BendIT Øvre
  • Kjennetegn: Radikal type, frikete klær, tattoveringer, piercinger, punk

Fotballidioten/Forståsegpåeren
Dette er han som de fleste som er uinteresserte i fotball tenker på når de tenker på en som lever og ånder for fotballen. Han holder med Vålerenga og har et lag i England som er minst like viktig. Han kan alt om fotball (tror han) skriver lange innlegg og analyser om laget, spillere, taktikken (og mangelen på den) i alskens foraer på Internett.

Han teller sjanser, gjennombruddspasninger, defensiv rolle og alt det som Drillo har lært oss. Han er på kamp for å se på fotball, synger med når han gidder, ber folk om å fløtte seg hvis de sperrer utsikten, noterer flittig i kampprogrammet. Humøret påvirkes av resultatene, men han møter opp på kamp etter kamp. Han sier han skal kutte ut, men klarer det ikke.

Han har et hat/elsk-forhold til klubben og fotballen. Er enten samboer med barn, skilt med barn eller singel og ønsker seg ikke barn. Spiser ikke sunn mat og spiller heller Football Manager på data framfor å trene.

  • Kjønn: Mann
  • Alder: Fra 25 år og oppover til 60
  • Tribune: Vestbredden eller Hafslund
  • Kjennetegn: Streit, har siste drakta, kan være litt overvektig

De to neste kommer i morra – så slapp av, før eller siden treffer vi deg også!

Enga i dag
Lade opp til cupkamp mot Follo med «drømmefinalen» i Roma?

Legg igjen en kommentar